De bouw van de RO16

De bouw van onze visserman zeeschouw RO16 heeft enige jaren geduurd.

Hieronder ziet u een beschrijving met foto’s van de bouw.

Begin november 2004 zijn we begonnen met de gegevens van de mallen over te zetten op de staalplaat (6mm dik, gestraald en gemenied).

We hebben de zeeschouw in het ruim van een voormalig binnenvaartschip gemaakt (een kast: 39×6,5mtr). De schouw past er precies in.

Eind 2004:

We branden eerst de vlakplaat en de boorden uit, waarna we de onderkant van de onderboorden tegen de zijkanten van de vlakplaat zetten. Door de vlakplaat voor- en achter te liften, ontstaat vanzelf de goede hoek tussen boord en vlak, waarna we de onderboorden tegen het vlak hechten.bouw van een vissermanzeschouw
Hierna plaatsen we de kopplaat, de spiegel, het vooronderschot en het bankschot, zodat er voldoende verband onstaat tussen de platen.
We hebben een stukje uit het vooronderschot gelaten, omdat daar de vuilwatertank komt: deels onder de keuken en deels onder de kuipvloer.
Hierna bepalen we de plaats van het bedstee-schot, zodat we daar grotere spanten kunnen maken, en het voorpiekschotje. Dit betekent dus dat we ons al bezig moeten houden met de indeling van het vooronder, en nu de breedte van de bedstee bepalen.
Inmiddels zijn we toe aan de boeiselplaten, die er in gedeeltes op komen.
Dit betekent dat het grove casco bijna staat.bouw van een visserman zeeschouw

2005/ 2006:
We plaatsen alle vlakspanten, we maken de beun (waar we de motor in gaan plaatsen), en de hoge stalen spanten in het vooronder waar de bank/ bedden op gemaakt worden.
We klinken de mastkoker, en we laten platen zetten voor de wanden van het toilet.
We maken en plaatsen de voordekspanten en de voordekplaten. Ook deze spanten worden later geklonken.bouw van een vissermanzeeschouw

2006/ 2007:
De vlakspanten lassen we aan het vlak, maar in de andere spanten boren we gaten en zetten we bouten. Daarna begint het klinken.

Behalve de spanten klinken we ook alle hoeklijnen aan dek rond de koekoek, het voorpiekluikje en de uitwip, het gehele potdeksel, het platrond van het berghout, en het bankschotje in de kont.
Aangezien we twee jaar geleden met het vlak begonnen zijn, is het bouw visserman zeeschouwnu tijd om het hele schip omhoog te zetten, zodat we de lange kielbalk met schroefas en de vertikale platen tussen kielbalk en vlak eronder kunnen plaatsen. Al dompend met het hijstuig gaat het hoger zetten vrij gemakkelijk.

Om het gehele schip straalklaar te maken, moeten we ook alle zeilonderdelen al maken.
Ijzerij Paulus smeedt de overloop van het grootzeil, Willem smeedt en klinkt de zwaardophanging.
Her en der boren we gaten in de spanten, waar we later mooie korvijnagels doorheen kunnen bouten om vallen op te beleggen.
Ook klinken we de roerophanging met achtersteven en maken we een provisorisch roer om de zeeschouw van de straler naar de Leuvehaven terug te kunnen varen.

2007
Begin januari varen we met de Wilhelmina naar de straler.
De zeeschouw blijkt geen 5800 kg, maar 6500kg te wegen, waardoor we moeten wachten op een andere kraan.
Uiteindelijk kan de zeeschouw worden gestraald, en in de primer en de epoxyverf gezet. Prachtig!
Nadat de kraan de schouw te water gelaten heeft, varen we m.b.v. een sleepboot terug naar de Leuvehaven.visserman zeeschouw RO16
We zijn klaar met ijzerwerk, en de eerste prioriteit is de motor klaarmaken.
We maken een gasolietank (inhoud: ong. 80 liter), die we achter het bankschot plaatsen. We plaatsen de SABB diesel met al het leidingwerk, en half maart blijkt dat we een goede koop hebben gedaan: De motor loopt in één keer.

Willem heeft Larix planken geschaafd, waar hij de kuipvlonders van maakt.
We maken de koekoeken, het raam en de deurtjes.
Willem klinkt de beun, waar de motor in staat, en waar opslagruimte in is. Alles demonteerbaar.visserman zeeschouw RO16

2008

Na de verbouwing op de Wilhemina, ons woon-/werkschip, waar we i.s.m. Joram Lehman en IJzerij Paulus een nieuwe roef op geklonken hebben, heeft Willem weer wat tijd voor de zeeschouw.vissermanzeeschouw RO16
Hij begint met de tweedehands mast (van een hoogaars) op maat te maken. De mast is 14mtr lang. Hij maakt in de voet uitsparingen waar later de plakken lood in kunnen voor het contragewicht.
In het najaar gaan we nog even de helling op in de Oude Haven (Scheepshelling Koningspoort) omdat we het vermoeden hebben dat de omkeerbare schroef niet goed zit.
Kunnen we meteen het onderwaterschip even behandelen.visserman zeeschouw RO16
De giek is ondertussen ook gemaakt.

2009
In het voorjaar van 2009 heeft Willem de plakken lood gesmolten en gemonteerd op de mastvoet. De mast is nu mooi in evenwicht, maar we hebben nog wat ruimte en loodplakken over om het gewicht van mastbanden en het staand en lopend want te compenseren.
De uitwip is van aluminium, zodat het gemakkelijk weg te halen is. De mast is nu zeer makkelijk strijkbaar.
Aangezien we deze zomer echt een weekje richting Biesbosch willen verzorgt Willem de stroomvoorziening, sluit hij het leidingwerk en het dashbord van de motor aan. Ook isoleren we het plafond en plaatsen we de fris geverfde kraaldelen.

We hebben een toiletruimte gemaakt met de deur buiten. visserman zeeschouw RO16
Het is een stalen deur met gesmede en geklonken scharnieren. Wel zwaar, maar ook heel mooi.
De zwarte epoxy was inmiddels grijs gekleurd, en heeft grotendeels een verse laag gekregen. Ook de rest van het ijzerwerk gaat in de lak.
We hadden nog een ouderwets granieten aanrechtblad, en hebben vorig jaar een paraffinekooktoestel gekocht, zodat we niet met gasflessen hoeven zeulen. Een koperen kraantje erbij, en een waterpompje dat werkt, een compressorkoelkast, en dat deel is vooralsnog ook klaar.

Begin juli 2009
Proefvaart naar Dordrecht/ Zwijndrecht.
Kunnen we de motor eens goed laten draaien tegen strooms.
Het ging erg goed. Nog best snel, en zonder problemen.
Dat contragewicht is ook geweldig.
We leggen die mast zo even plat, en zetten hem zo weer omhoog. In minder dan een minuut.

Zomer 2009
De laatste loodjes voor de vakantie:uitschuiftafel visserman zeeschouw
Letterlijk ‘loodjes’, want er moet wel wat ballast achterin.
Willem timmert de lattenbodem van ons bed, met daaronder twee slimme uitschuiftafels. Zo kunnen we de tafels weghalen. En kiezen of we er een of twee nodig hebben. Met behoud van zoveel mogelijk loopruimte.
Onze dochter pimpt het toilet.
Eindelijk vakantie. Genieten in de Biesbosch!
Op de motor weliswaar, maar met een kano en bijboot.visserman zeeschouw Biesbosch

In het najaar gaan we verder met tuigen en bestellen we talrepen en ogen bij de smid.

Winter 2009 – voorjaar 2010

Betimmeren met grote eikenhouten delen.
Maar eerst maakt Willem een mooi, nieuw houtkacheltje. Precies op maat. En een mooie bijkomstigheid is dat we dan ook warm zitten op het toilet.Houtkachel in RO16 198x

2010
Betimmeren en tuigenbetimmeren RO16

En ja hoor het is gelukt….
Na 5,5 jaar bouwen…..
De RO16 onder zeil!RO 16 Bliksemrace2010
We zeilen dit jaar de Bliksemrace vanuit Hellevoetsluis en de Tiengemetenrace vanuit Willemstad. En gaan op zeilvakantie in Zeeland.

Technische gegevens:

Lengte schip: 11,30 mtr
Totale breedte: 4,20 mtr
Hoogte incl. mast: +/- 14mtr
Hoogte met gestreken mast: iets minder dan 2,20mtr
Zeiloppervlakte heb ik nooit uitgerekend.

Motor: Sabb diesel type 2J.
2 cilinder, 30pk
2 blads omkeerbare schroef
Instructieboekje aanwezig

Watertank: +/- 250ltr
Dieseltank: +/- 90ltr
Vuilwatertank: +/- 100ltr

Acculader: Victron blue power charger 12V/ 25A
Omvormer: Victron Phoenix inverter 12V/ 350W

Kookstel: Wallas Mann safeflame ceramic 100u
2 pits op parafinne

Koelkast: Waeco 12/ 24V, 65ltr met vriesvakje

Recente interieurfoto’s:

IMG_8280

 

IMG_8238

IMG_8283

IMG_8281

Recente exterieurfoto’s:

IMG-20160813-WA0007

IMG-20160813-WA0010

IMG-20160813-WA0008

 

 

 

De bouw van en de zeilreizen met onze zeeschouw