Filosofie

Onze filosofie m.b.t. de bouw van deze ‘replica’ van een spekbak.

 

Inleiding
Nadat we al jaren naar zeeschouwen keken met het idee zo’n schouw eens te bouwen, zijn we er in 2004 aan begonnen.
Onze vissermanzeeschouw is gebaseerd op de maten van de ST16. Een zeeschouw van het Lemstertype, met het verschil dat het achterschip van de ST16 meer oploopt dan bij de meeste zeeschouwen, wat het schip nog wat zeewaardiger maakt.
De ST16 is in 1938 gebouwd in Stavoren voor de visserij, en heeft een lengte van 11,30 mtr en een breedte van 3,85mtr (over de kabbellatten bijna 4,20mtr).
Een forse zeeschouw dus.
De huidige eigenaren, de families Ten Hove en Jager, zijn ons zeer bereidwillig geweest en hebben ons de mogelijkheid geboden zoveel mogelijk maten over te nemen.

Filosofie
Evenals bij de Aldebaran, onze tweemast klipper (verkocht in 2015), proberen we een balans te vinden tussen traditioneel en modern.

We zijn ons ervan bewust dat een visserman zeeschouw een stoer werkschip is, en vinden dat deze nieuwe zeeschouw ook zo’n uitstraling moet hebben.
Een aantal details en opvallende delen klinken we en maken we zo natuurgetrouw mogelijk. In de praktijk betekent dit dat alles geklonken wordt behalve het vlak en de landen.
Andere onderdelen worden iets anders dan in de originele schouw:

  • We rusten de mast uit met een (aluminium geklonken) wegerij, zodat het vaargebied zo groot mogelijk blijft (Zuid-Frankrijk tot Denemarken). Doorvaarthoogte is ong. 2,20mtr.
  • We maken een separate toiletruimte met een geklonken deur in het vooronderschot, achter de mast. Spoelwater wordt met een pompje van de kuipvloer gepompt of geputst.
  • Om zoveel mogelijk stahoogte (wordt bijna 1,70mtr) te genereren, komt er op het vlak een beperkt aantal spanten naast de loopruimte.
  • Het vooronderschot staat drie spantvakken verder naar achteren, omdat wij veel waarde hechten aan een behoorlijke leefruimte, en geen aspiraties hebben om serieus te vissen. De verhouding voordek:kuip wordt dan bijna 1:1. Dit creëert  ruimte voor de keuken, wc en navigatietafel.
  • Onder het schip komt een doorlopende kielbalk, van ruim 3 meter voor de mast tot het achterschip, waarin we meteen de motorkoeling integreren en wat de aandewinds zeileigenschappen flink verbetert (we zeilen ong. 45 graden aan de wind).
  • De beun wordt een geklonken bak (van bijna 2x1mtr, wegneembaar) met in het achterste deel de SABB diesel en in het voorste deel opbergruimte met eronder de watertank.
  • De houten vloer in de kuip (larix planken) ligt direct op de ong. 25cm hoge spanten, waardoor het een hele diepe, veilige kuip is.
  • We voorzien het schip van een grootzeil, fok en kluiver en later nog een bolle jan.

    De twee spekbakken naast elkaar (Kampen 2014)……
    P1050616ST16 e RO16P1050622ST16 naast RO16

De bouw van en de zeilreizen met onze zeeschouw