Zeilreis Denemarken

Zeilreis 2012: Nederland – Denemarken v.v.

Kaart Ned-Den met route

Rotterdam  – Flensburg
Flensburg – onderlangs Fünen en Seeland – Kopenhagen
Kopenhagen – bovenlangs Seeland en Fünen – Marstal
Marstal – Rotterdam

Rotterdam – Flensburg

Gedurende twee weekenden brengt Willem de RO16 naar Delfzijl (via Gouda – Amsterdam – Enkhuizen – Lemmer – Groningen).

Zaterdag 7 juli: Delfzijl – Norderney, 30NM4 Norderney
We vertrekken rond 6 uur vanuit Delfzijl om met afgaand tij naar de Oostereems te gaan, en toch nog over het wantij te kunnen….. Wat overigens niet lukt. Er is weinig wind, maar heel veel zon, dus bikini aan, want de zomer kan zo weer voorbij zijn! Het is een dag met weinig zuidoostelijke wind, waardoor we het zeilen en motoren afwisselen. We laten Borkum en Juist naast ons liggen en overnachten in de haven van Norderney.

Zondag 8 juli: Norderney – Spiekeroog, 20NM9 Oostkant Langeroog
De wind is gedraaid naar O4Bf en later ZO4Bf. We vertrekken om 9.45u (=LW), maar de eb loopt toch nog. We kruisen onder het eiland door, lopen af en toe aan de grond, en zien veel zeehonden. Na ruim 4 uur zeilen zijn we onder Langeoog,  waar een heftige bui overkomt met veel wind erin. Gelukkig hebben we op tijd de zeilen gestreken en ons zeilpak aan. Na een tijdje neemt de wind af, wordt het zicht beter en is de wind gedraaid naar zuidelijk. Met een 1-2Bf zeilen we tot in de haven van Spiekeroog, waar we nog voor HW aankomen.

Maandag 9 juli: verwaaid op Spiekeroog met ZW-W 7-8Bf.

Dinsdag 10 juli: Spiekeroog – sluisje voorbij Bremerhaven, 45NM12 Boven Mellum langs
Vertrek om 5.20 uur(= HW Wangeroog) met als doel: Cuxhaven.
We varen op de motor onder de Duitse Waddeneilanden door, en zien het, door de hoge branding, niet zitten om tussendoor de eilanden de zee op te gaan. Onder Minsumeroog in de Jade wachten we het tij af, maar eenmaal buiten besluiten we via de Weser naar Bremerhaven te gaan. De golven zijn te heftig en de gps werkt niet. We zeilen lekker met alle drie de zeilen. 15 Bremerhaven riviertje GeesteRond 16 uur varen we met gestreken mast het slingerende riviertje de Geeste op. Bij het sluisje meren we af, zodat we morgenochtend meteen kunnen schutten.

Woensdag 11 juli: Sluisje aan het eind van de Geeste – Brunsbüttel, 25-30NM

18 sluisje Geeste richting ElbeNa een nachtelijk intermezzo, omdat het water 3 meter gezakt was (hadden we niet op gerekend), varen we ‘s ochtends onder de geheven sluisdeur door (max. hoogte 2,70mtr), en schutten verder. Het is smal water met halverwege een zelfbedieningssluisje. Na een uurtje of 5 varen komen we bij het sluisje van Ottendorf, waar we kunnen schutten als het water hoog genoeg is op de Elbe. We zetten de mast 20 Schiffahrtskanal Weser-Elbeomhoog en zeilen in 1,5 uur met een ZW 5Bf en stroom mee de Elbe op naar Brunsbüttel. Nog even schutten en tanken, en dan wacht ons een gezellig jachthaventje, en een Kroatisch restaurant met heerlijke gerechten.

Donderdag 12 juli: Brunsbüttel – Kiel-Holtenau, 54NM27 Kielerkanaal
Met ZW4-5Bf en korte buien varen we op de motor door het Nord-Ost Kanal (Kielerkanaal). Er is niet zoveel te zien onderweg:  weinig plaatsjes, wel veel veerboten, af en toe een (oude) brug, een 33 mooiste bruglandschap dat steeds heuvelachtiger word, en passerende zeeschepen. Na 8,5 uur (sneller dan verwacht) liggen we al voor de sluis van Kiel-Holtenau. We meren af aan de Kanalstraße in Kiel-Holtenau tussen de Stella Maris en een leuk ‘berebootje’. Het water is helder, en het stikt van de kleine zeesterren en kwallen.

Vrijdag 13 juli: Kiel-Holtenau – Kiel, 3NM37 Kiel-Holtenau
Na het uitslapen zeilen we naar jachthaven Düstenbrook in Kiel. Hier zwaait een relaxte, zeer vriendelijke havenmeester de scepter. We doen de was, en gaan fietsend op zoek naar een nieuwe GPS. Op de terugweg eten we aan de boulevard, in een heuse Strandkorb. Superleuk, zo een wil Moniek ook!

Zaterdag 14 juli: Kiel – Kappeln, 25-30NM
Moniek vertrekt ’s ochtends naar Rotterdam. Willem zeilt naar de Schlei. Met halve wind zeilt hij naar Schleimunde, waar hij op de motor verder gaat naar Maasholm. Na het eten vaart hij toch door naar Kappeln, waar hij een plaatsje in de museumhaven vindt.

Zondag 15 juli: Kappeln – Sønderborg, 30NM45 Denemarken Sonderborg

Vandaag een behoorlijk zware oversteek: Tot aan de Geltinger Bucht halve wind, maar daarna kruisen, met 5-6Bf naar  met is een dag met een redelijk zware oversteek richting Sønderborg, Denemarken. In eerste instantie halve wind tot de Geltinger Bucht, maar vanaf daar kruisen met een toenemende wind tot 5-6 Bf. Naar Sønderborg. Alleen de laatste paar kilometer vaart hij op de motor. Gelukkig vindt hij een mooie afmeerplek aan de kade naast een bagel- en ijszaak.

Maandag 16 juli: Sønderborg – Voor anker bij Augustenborg, ? NM
Even rustig aan…. Na een bezoek aan het slot Sønderborg, waar het scheepvaartmuseum gevestigd is, vaart Willem op de motor en fok naar Augustenborg. Met 6Bf gaat het hard genoeg, dus de motor kan al snel uit.

Dinsdag 17 juli: Voor anker bij Augustenborg.
Willem bezoekt  Augustenborg, doet boodschappen en leest z’n boek.

Woensdag 18 juli: Ankerplek Augustenborg – Høruphavn, ? NM51 Hojruphavn
In eerste instantie een heerlijke zeildag. Willem zeilt via Sønderborg naar Høruphav. Helaas gaat het na Sønderborg plenzen en neemt de wind verder af. Høruphav heeft een mooi haventje.

Donderdag 19 juli: Høruphavn
Boek lezen, houtkachel aan.

Vrijdag 20 juli: Høruphavn – Flensburg, ? NM
Na een werkdag (kruisen tegen een wind van af en toe 6Bf) komt Willem tegen de avond in Flensburg aan. Hij kan weer afmeren in de Museumhaven.

Zaterdag 21 juli. Flensburg
Vriendelijke mensen op de museumwerf, waar de RO16 mag blijven liggen. Natuurlijk bezoekt Willem het Schiffahrtmuseum, waar een heuse Deutsche Werke Kiel motor opgesteld staat. Exact dezelfde als wij in de Aldebaran hadden.

Flensburg – Kopenhagen

Zondag 22 juli: Flensburg – Okseøerne, 3NM
Een beetje klussen, “Bismarkhering”weghappen en wachten tot Moniek komt. Nadat Moniek ’s avonds aangekomen is vertrekken we meteen naar een ankerplek bij de Deense eilandjes Okseøerne in de Flensburgerfjord.

Maandag 23 juli: Okseøerne – Marstal, 36 NM.53 Flensburgerfjord - Marstal
We beginnen ’s ochtends op tijd met ZW 5-6Bf, en na wat lange slagen zeilen we het Flensburgerfjord uit. De wind neemt af naar ZW4, en met gemiddeld ruim 7 knopen varen we op de zuidpunt van het eiland Ærø af. Na een stukje bijna voor de wind in het geultje naar Marstal, meren we op een mooi ondiep stukje in Marstal af.

Dinsdag 24 juli: Marstal – Bagenkop,  12NM67 Bagenkop anker
Marstal is kneuterig, met veel gekleurde oude visserhuisjes en er is een prachtig scheepvaartmuseum.
We willen onderlangs de eilanden richting Kopenhagen, maar hebben geen vaarkaart. Gelukkig kunnen we in ruil voor een paar blikken bier een kaart overnemen van een chartercollega…..
In de middag gaan we eerst naar de zuidpunt van Langeland, maar uiteindelijk gaan we toch bij Bagenkop voor anker. Na een heerlijke barbecue, varen we een rondje met de bijboot terwijl de zon ondergaat.

Woensdag 25 juli: Bagenkop – Vejrø, ruim 40 NM.Kaartje Denemarken
Met weinig wind en veel zon zeilen we bijna de hele dag. Het is erg helder weer: Als we in de buurt van Onsevig (NW Lolland) zijn, kunnen we door de verrekijker zelfs de giga brug van Nyborg zien. En natuurlijk Omø en de zuidkust van Seeland. Die route is voor de terugweg….
Tegen de avond duurt het Moniek echt te lang: Motor aan. Het is nog 10NM naar het particuliere eilandje Vejrø,waar we ankeren.

Donderdag 26 juli:  Vejrø – Kalvehave, 30NM71 Brug Vordingborg
’s ochtends beginnen we met een stuk voor de wind (nog wel weinig) naar de brug bij Vordingborg over de Storstrøm. We passeren Femø, en hebben helaas minder goed zicht dan gisteren.
Rond 15 uur hebben 74 Vejro - Kalvehavewe de twee bruggen gepasseerd, en besluiten we naar Kalvehave te gaan Nog een mijl of 6 langs ondieptes, onbewoonde eilandjes, prachtige grote en kleine huizen en vakwerkboerderijen en natuur. Een erg mooi stukje.75 Vejro - Kalvehave
Vrijdag 27 juli: Kalvehave – Kopenhagen, 47NM.
Een zeer zonnige, bijna windloze motordag.
Het gebied noordelijk van Kalvehave is erg mooi, en plaatselijk ondiep met veel eilandjes.76 Kalvehave

De kust bij Rødvig/ Højerup is hoog en rotsachtig, met steile wanden.

We passeren een groot windmolenpark en de grote brug over de 80 Kalvehave - KopenhagenSund, waarna we op ons gemak Kopenhagen in varen. Na wat overleg met de ‘boss’ van de Museumhavenliggers mogen we de Nyhaven in. Het is een heerlijke, warme zomeravond.

Zaterdag 28 juli: Kopenhagen90 Nyhavn Kopenhagen
Het is een regenachtige dag, dus prima geschikt voor sightseeing van de stad. In de namiddag varen we met het bijbootje door Kopenhagen. Erg mooi en afwisselend. 91 Nyhavn Kopenhagen
’s Avonds gaan we uit eten, maar we schrikken van de prijs en het beperkte menu (tartaar). Uiteindelijk vinden we een mooi restaurant met patio in het centrum, waar we genieten van bijzondere gerechten.

Zondag 29 juli: Kopenhagen93a Kopenhagen in een huizenblok
Een extra stilligdag, omdat we een vaarkaart willen kopen van het noordelijke deel van Denemarken. Willem houdt zondag, Moniek struint door de stad.

Kopenhagen – Marstal

Maandag 30 juli: Kopenhagen – Ven, ?NM110 Ven Zweden vanaf het kerkhof
Er is weinig zuidelijke wind, en het zeilen schiet niet op: We wisselen af met motoren. We liggen net in Kyrkbacken op het eilandje Ven, als er een fikse bui overkomt, met veel wind erin.
Goede timing. We eten vroeg, zodat we daarna nog een rondje kunnen fietsen. Het is best een mooi eiland. En hoe stoer is het om Zweden even aan te tikken met zo’n zeeschouw!

Dinsdag 30 juli   Ven – Hundested, +/- 35NM113 Helsingor met kasteel
We wachtten eerst het betere weer af (het is nogal buiig) en zetten koers naar Gallileie, langs Helsingør. De noordoostkust van Seeland is de goudkust van Denemarken: 117 Noordkust van Sjaelland is GoudkustDichtbij Kopenhagen, hoge kust met prachtig uitzicht over het Kattegat en Zweden. We besluiten door te gaan naar Hundested, maar door een draaiende wind moeten we dat motorsailend doen.

Woensdag 1 augustus: Hundested – Sejerø, 40NM
We zeilen met mooi weer en een gunstig windje naar Sjælland Rev, een ondiepte dat noordwestelijk van Seeland de zee in steekt. Bijna ter plaatse is de wind op en motoren we het Rev over. Na een half uurtje hobbelen onder zeil, starten we toch maar weer de Sabb, en met het grootzeil erbij motorsailen we verder. Onderweg zien we onze eerste Deens bruinvissen.

Op Sejerø snel gegeten en nog wat rondgewandeld tot het echt donker is. Mooi eiland met hele mooie huizen en grote vakwerkboerderijen, waarvan er veel te koop staan. Het zal de vergrijzing wel zijn….

Donderdag 2 augustus:                Sejerø  – Samsø, 20NM126 Samso haven Ballen Een Deens en Noors vissersschip als buren
De weersvoorspelling komt niet overeen met het daadwerkelijke weer: ZO 4Bf en in buien (met evt onweer) tot 6-7Bf, in het echt: ZO 2Bf, en later ZW 1-3Bf, variërend ZW-W-NW, en onweer. Wat jammer! Het wordt 6 uur zeilen/ motoren om in de vissershaven van Ballen te komen. Hier vormen we een mooi trio met een Deens ex-visserschip  en een Noorse mini-vikingboot.

Vrijdag 3 augustus: Ballen op Samsø.133 Samso Onsbjerg mooi huis
Moniek gaat 35 km op het eiland fietsen, Willem blijft in de haven. ’s Avonds gaan we uit eten in Dokken, een voormalige scheepswerf in Ballen.

Zaterdag 4 augustus: Samsø – Fænø,  40NM163 idem 157
We zeilen langs het (onbewoonde?) hoge eiland Æbelø en langs Middelfahrt de trechter in, waar vaak veel stroming staat, en zijn weer in de Lillebælt! We ankeren aan de noordkant van Fænø in de Fænøsund, direct onder Middelfahrt. Het is echt nog vlakbij de stad, maar wij liggen tussen de heuvels met bomen. ‘s Avonds zien we nog bruinvissen passeren.

Zondag 5 augustus: Fænø – Kalvø, 30NM170 idem 167
We motoren (weinig zuidelijke wind) tot bij het eilandje Årø, en zeilen naar de baai van Kalvø op Jutland. We meren voor de eerste keer zeilend/ drijvend aan een meerboei af, wat buitengewoon gemakkelijk gaat vanaf de kabbellat.171 donkere wolken boven vikingboot bij Barso

Maandag 6 augustus: Kalvø – Lyø, 30NM
Het regent hard, dus we mogen uitslapen. We vertrekken op het zeil, en zeilen bijna pal oost richting Lyø, dus die aantrekkende ZW 197 idem 194komt ons prima uit. Eindelijk weer eens echt lekker zeilen. De wind is toegenomen naar 5Bf met vlagen 6Bf, en we besluiten aan de westkant van de haven te gaan liggen. We sluiten af met een patatje zeezout, met uitzicht op de schouw en Fünen.

Dinsdag 7 augustus: Lyø – Svendborg, 18NM216 idem 214
De wind is toenemend, ruim (achterlijk) wind  (vlagen 7Bf), en met een snelheid van  9 knopen zeilen we richting Svendborg. We  meren af bij de Sejlerskipbroen waar museumschepen 223 SvendborgliggenWe lopen een stuk door de stad, en bezoeken de scheepswerf Ring-Anderson. Het stadje is heel aardig, een beetje vergelijkbaar met Zierikzee: veel kleine huisjes, knus, voldoende winkels en een watersportzaak.224 scheepswerf Ring-Anderson in Svendborg

Woensdag 8 augustus: Svendborg – Rudkøbing, 10NM
Er is nog veel wind (vlagen met een dikke 6Bf), dus we zeilen, onder een heerlijk zonnetje, een relaxt tochtje op de fok naar Rudkøbing. 235 idem 234We vinden een mooi plekje in de industriehaven naast een sleepboot, aan de hoger wal, met de kop in de wind. Tijd voor een wandeling langs de ijszaak, botenbouwers, vissersscheepjes en een prachtige oude kotter, geheel nieuw traditioneel getuigd.237 Rudkobing prachtig

Donderdag 9 augustus: Rudkøbing – Marstal, 7NM

Een klein stukje, maar lekker zeilen. In eerste instantie met 1 rif, maar onder Stryø steken we een tweede rif. Het schip is dan beter in balans en het zeilt relaxter. We zijn voor de tweede keer in Marstal, omdat we morgen naar het Kielerkanaal willen,  en Moniek wil nog wat van het eiland zien. Dus Moniek gaat nog een stuk fietsen, terwijl Willem in de haven blijft.

Marstal – Rotterdam

Vrijdag 10 augustus: Marstal – Rendsburg,  34NM + 32Km246a van Marstal naar Kiel Holtenau
We zeilen met grootzeil, fok en kluiver in een kleine 4 uur naar de vuurtoren van het Kielerfjord (28NM). Nog 8 mijl verder is de sluis van het Kielerkanaal. ’s Avonds meren we af in de jachthaven RVR achter in de zijarm bij Rendsburg. Daarna gaan we ‘voor weinig’ een hapje eten in het jachthavenrestaurant.

Zaterdag 11 augustus: Rendsburg – Brunsbüttel, 66Km, Brunsbüttel – Cuxhaven, 16NM247 idem 246
We beginnen later in de ochtend aan de overige kilometers Kanal, en besluiten in Brunsbüttel het avondtij te nemen naar Cuxhaven. De Elbe is prachtig: een mooie 256 Elbe bij Brunsbüttelzonsondergang, grote groepen windmolens in het oranje licht, en later de verlichte schepen, w.o. de Queen Mary 2. Rond 22 uur gaat de stroom lekker meelopen, en varen we met 7 knopen.

Zondag 12 augustus: Cuxhaven – Langeoog, 60NM260 Elbe van Cuxhaven naar Wangerooge
Een prachtige zeildag: volop zon en OZO 4, later 5Bf! We varen in kolonne tussen zo’n 30 voornamelijk Nederlandse  jachten de Elbe af, met in het begin zelfs nog tegenstroom. De 263 Elbe boven Scharnhorn vlakbij afslag naar Wangeroogestroom gaat steeds meer mee lopen, en bij de H10 (noordwestelijk van Neuwerk) lopen we ruim 7,5 knopen.
We gaan als enige richting Wangerooge, hebben geen last van de 272 idem 271stroom, en zeilen een paar uur na LW Wangeroog het Wad op. Het water is te laag om verder te gaan: we ankeren en eten wat, waarna we met een prachtige oostenwind en zon zeilen naar een mooie ankerplek onder West-Langeoog.

Maandag 13 augustus: Langeoog – Zuidoostlauwers, 40NM
We zeilen weer een heerlijke dag met zon en oostelijke wind kracht 4Bf naar het westen. Na een tijstop bij Borkum gaan we in de Zuidoostlauwers voor anker.

Dinsdag 14 augustus: Zuidoostlauwers 26 – Lauwersoog, ?NM283 drooggevallen wad met geul bewerkt
We doen rustig aan het lopen vast op het Hornhuizerwad. Helaas is er erg veel slik.’s Avonds komen we los, en proberen we naar Schier te gaan. Helaas lukt dit niet meer: er is weinig wind, beetje stroom tegen, en we zijn later los dan gehoopt. We besluiten dan maar naar Lauwersoog te gaan…

Woensdag 15 augustus: Lauwersoog – Stavoren, ?NM
Direct na de sluis hijsen we de zeilen en gaan we over het Lauwersmeer richting Dokkumer Nieuwe Zijlen. Na het sluisje slaan we linksaf naar het Bergumermeer, maar dan moeten we al snel de mast strijken. Na de spoorbrug zuidelijk van Grou zetten we de mast overeind, en zeilen naar Stavoren. Eerst alleen met de fok, en na de Jeltesloot met het gereefde grootzeil erbij, en zeilen we door tot de Johan Frisosluis bij Stavoren. In de buitenhaven van Stavoren meren we af bij de charters.

Donderdag 16 augustus: Stavoren – Enkhuizen, ?NM
Met  verse broodjes en een krantje zeilen we richting Enkhuizen. We kruisen, en onderweg klotst er meer water binnen dan tijdens de hele reis naar Denemarken. De golven kletsen tegen de zwaardgeleideklamp en wippen dan naar binnen. Na 3 uurtjes zijn we bij het Enkhuizerzand, waar we vastlopen en ‘socializen’.

Vrijdag 17 augustus: Enkhuizen – Hoorn, ?NM
We zeilen naar Hoorn. We zeilen lekker, maken een paar slagen en een omweg, omdat het vast erg warm is in de haven. We meren samen met een aantal echte spekbakken af in de Grashaven, omdat er een spekbakken treffen is. We eten gezamenlijk een Captains Dinner in de werkplaats/ museumruimte van de Hoornse zeeschouwenschippers. Het is erg gezellig.

Zaterdag 18 augustus: Hoorn – Nieuwegein,  ?NM
Moniek vertrekt ’s ochtends naar Rotterdam.  Willem vaart samen met de bemanning van de Aldebaran de spekbakkenwedstrijd, maar wel buiten mededinging. Het wedstrijdje is leuk, maar stelt niet veel voor: de spekbakken trekken helaas niet alle zeilen uit de kast. De RO16 is echt een andere categorie. Na de prijsuitreiking vaart Willem op de motor via de Oranjesluizen in Amsterdam naar Nieuwegein.

Zondag 19 augustus: Nieuwegein – Ouderkerk a.d. IJssel, ?NM
Willem vaart op de motor via de Oude Hollandse IJssel naar Ouderkerk/ Lageweg, om daar te gaan barbecueën.

Maandag 20 augustus: Ouderkerk – Rotterdam, ?NM
Op de motor vaart Willem terug naar de Leuvehaven in Rotterdam.